تاریخ درج خبر : ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
کد خبر : ۱۲۱۰۷۴
+ تغییر اندازه نوشته -

مسیل خشک شده سعادت آباد، خیلی دور خیلی نزدیک

%d8%b3%d8%b9%d8%a7%d8%af%d8%aa-%d8%a2%d8%a8%d8%a7%d8%afایمان معمار: بر خلاف تصور رایج، اختلاف و یا شکاف طبقاتی فی نفسه به هیچ وجه زننده و یا مایه رنجش نیست زیرا ساختار تقسیم کار اقتصادی در کنار محدودیت منابع به خودی خود ایجاد کننده فاصله طبقاتی است. اما این شکاف هنگامی دردناک و امری نیازمند “بررسی ” و یا مسئله ای نیازمند”راه حل” شناخته می شود که طبقات بالا و طبقات پایین در مجاورت مکانی یکدیگر قرار بگیرند. این همجواری ناگوار باعث می شود تا ثروت مندان نتوانند از مواهب زندگی ثروت مندانه بهره برده و فقرا به مصائب زندگی فقیرانه خو کنند. دلیل این امر این است که تماس مستمر این دو طبقه نوعی “نظام مقایسه ای ” را برای آنها شکل می دهد که اغنیا را دچار احساساتی مثل ترحم،شرمساری یا احساس خطرو عدم امنیت و فقرا را دچار عواطفی همچون نفرت، نارضایتی و انتقام جویی می سازد. ایجاد این نظام مقایسه ای چنان عواقب هولناکی در پی دارد که بعضی از پژوهشگران انقلاب اسلامی ایران همچون دکتر رفیع پور آن را یکی از دلایل سقوط رژیم سلطنتی در ایران دانسته اند .
بی دلیل نیست که ثروت مندان مایلند حداکثر فاصه سکونتی را با فقرا داشته و جهان روزمره خود را چنان از مظاهر فقر تهی کنند که حداقل مماس بودگی فیزیکی را با آنان داشته باشند. این کار به طبقات بالا کمک می کند تا بتوانند ضمن کنترل تحرک های اجتماعی، فرآیند جامعه پذیری متناسب با طبقه خود را اعمال کرده و در عین حال ساختار شهری متناسب با علائق زیبا شناختی خود را بچینند.
اما مواقعی این چینش ساختاری طبقات بالا توسط بعضی عاملان فقیر فردی به مضحکه گرفته می شود
منطقه اسلام آباد (معروف به زورآباد قدیم) پل مدیریت یکی از این مضحکه های تمام عیاراست. این منطقه در همسایگی شهرک آتی ساز و بلوار بیست و چهار متری سعادت آباد قرارداشته و پازلی از اقوام جمعیتی ایران و مهاجرین افغان را در خود جای داده است. مردم ساکن در این ناحیه پیرامون مسیل خشک شده سعادت آباد خانه ها و آلونک ها و چادر های خود را تا امتداد ده اوین درکه علم کرده اند و در حالی که بسیاری از آنان از حداقل معاش روزانه محرومند شاهد عینی سبک زندگی یکی از گران ترین مناطق مسکونی تهران هستند. این قسمت از شهر تهران همانند زباله بزرگی است که در یک قصر مجلل جایی برای مخفی کردن آن نیست. شکوه برج های نوساز مهستان و سازه دوبرال سعادت آباد و در ادامه آپارتمان های میلیاردی بلوار بیست و چهارمتری و در نهایت عظمت رو به زوال شهرک آتی ساز به هیچ وجه نتوانسته است زورآباد پل مدیریت را پنهان کند.
رضا میرکریمی در فیلم خیلی دور خیلی نزدیک تصویر زیبایی را از ستارگان در آسمان کویرخلق کرده بود که در این تصویر ستارگان با وجود این که نزدیک می نمایند و گویی می توان آنها را در مشت گرفت اما بسیار دور از دسترس هستند. احتمالا جمعیت ساکن در منطقه اسلام آباد پل مدیریت نیز نسبت به درخشش همیشگی و بسیار نزدیک سرمایه داری و ثروتمندی چنین حسی دارند. اتوموبیل های گران قیمت و خانه های رویایی بسیار نزدیک به نظر می رسند اما حتی از ستارگان آسمان میرکریمی نیز دورترند.

تنظیم کننده:

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

این مطلب توسط «جامعه شناسی» در شبکه های اجتماعی منتشر شده است. نظر سوژه های دارای ارزش خبری را از شبکه های اجتماعی رصد و بازنشر می کند.
موضوعات مهم
شبکه نظر۰
مطالب منتشر شده امروز : ۰